>

Tuesday, April 22, 2014

Tukang jual.

Minggu lepas adik aku yang berumur 11 tahun minta dibuatkan 'tempat dagu'. Mintanya satu. Tambah dengan permintaan adik yang seorang lagi, jadi saya jahitkan 2 helai.

Esoknya adik balik sekolah, jumpa saya dan berkata, "Esok aku nak lagi 2 helai tau. 2 orang kawan aku tempah sama". Wah, hebat promosi dia ni, cuma dalam hati. Yang terzahir cuma sengih senget tanda kagum.

"Kau jual berapa kat kawan kau?", terus aku bertanya. Kerana seingat aku, aku cuma tolong buatkan untuk dia. Ya lah, kain pun baki tudung lama dahulu. Takkan dengan adik sendiri pun mahu berkira begitu sekali kan?

"RM4.50. RM4 kau punya. Aku punya 50 sen", jawab dia laju.

"PEH" cuma itu reaksi aku.

*************************************

Teringat zaman aku sekolah dahulu. Aku mula menjual dah lama. Sejak dari darjah 6 kalau tak silap. Jual apa?

Ni. Tak tahu nama apa. Belon gam? Entah..

Satu paket ada sepuluh. Harganya RM1 (oh murahnya zaman dulu!) Aku jual satu-satu. Satu 20 sen. Sekali ganda kan? Ya lah, kalau jual dalam paket, nampak mahal sangat untuk budak darjah 6. Takkan lah mereka mahu belanja RM2 dari wang saku semata untuk beli belon? 

'Bisnes' semakin maju. Pulang sahaja dari sekolah, aku akan minta Waleed untuk singgah di Pasar Mini Nas untuk menampung 'stok' esok. Aku bahagia. Tabung aku lebih cepat penuh berbanding tabung kakak aku (eh, ke kakak aku takde tabung? haha)

Tapi suatu hari, 'bisnes' aku terhenti. Kenapa?

"Eh, kenapa semua orang main belon ni?" Ustaz Huda nampak terkejut sewaktu dia tiba-tiba masuk ke kelas kami. 

"Bagi sini semua belon. Kat sekolah mana boleh bawa mainan", tegas beliau lagi. Terus belon-belon yang ada pada rakan-rakanku dirampas. Aduh!

"Ustaz, dia yang jual...", tiba-tiba aku dengar satu suara yang agak tidak puas hati bila belon mereka dirampas. Jarinya terus tertuju ke arah aku. 

"Ha, awak. Mana belon-belon semua?" 

"Dah habis.." Alhamdulillah juga, aku tak rugi hari tu. Semuanya habis dijual sebelum 'pihak berkuasa' datang serbu. Hehe. 

Tapi esoknya aku tak datang dengan tangan kosong. Aku cari lukisan kartun yang boleh diwarnai. Aku cetak banyak-banyak. Aku jual sekeping 20 sen. Hahh! Siapa suruh cikgu malas masuk kelas? Cikgu ingat kami suka duk melanguk? 

Ya, saya pun tak suka duk melanguk. Saya suka duk melanguk sambil duit masuk. Hehe. 

**************************

Maaf kalau post kali ni tak seperti kebiasaan. Cuma hari ni terimbau kisah lama. Seronok jadi kanak-kanak. Ya, dan lagi seronok jadi kanak-kanak yang tabungnya penuh. :P

*tempat dagu:
Macam yang orang belakang pakai. Untuk menutup bawah dagu. Kewajipan untuk menutupnya adalah perkara khilafiah. Keluar dari khilaf adalah sunat. Tapi siapa yang berpegang pada hukumnya adalah wajib, maka wajiblah untuk dia menutup kawasan tu ya. WA

*credit pic: ujie, facebook

4 comments:

s a r said...

assalamualaikum. hi.

waa. sibuk berbisnes, patutla lama tak update. eheh

bab belon tu, sampai sekarang harga yang sama. sebab, baru2 ni akak melakukan kegilaan apabila ternampak belon tu kat kedai eksesori. 10 tube, rm1. akak pun beli semata2 mahu mengimbau kembali kenangan lalu, balik sekolah,singgah kedai beli belon. hahaha

ok dah. takda apa nak bebel. hope kamu sihat selalu. insyaAllah.

~PENCHENTA~ said...

KakSAR,

Waalaikumsalam, warahmatullah. Haha. Sibuk dengan dunia. >.< Huhu.
Tengah final year. Banyak benda conflict. Dah stress sorang-sorang baru ada hati nak menulis balik. Haha.

Oh ye? Sama lagi eh? Nais! Boleh jual lagi laa. Haha. :P

humaira said...

tumpang lalu. sy singgah skjap. :)

minda berbisa said...

Hai... :)

sadid sigaraga