>

Sunday, April 24, 2011

yang penting bukan siapa isterimu...

"Yang penting bukan siapa isterimu semasa kau nikahinya, tetapi siapa dia setelah menikah denganmu."

"Janji Allah bahawa lelaki yang baik untuk wanita yang baik bukan hanya berlaku pada awal pernikahan, tetapi di pertengahannya, penghujungnya malah sepanjang jalan menuju syurga!"

- Beduk Diketuk, Solusi, Isu no 29.

-- Perkara yang seringkali terlepas pandang dan diambil mudah. Kisah asalnya adalah tentang seorang lelaki yang menikah tanpa mahu melihat calon isterinya kerana takut diganggu godaan perbandingan. =)

--- Masih sempat membelek Solusi walaupun esok Final Exam? Ishk3.

11 comments:

menusuk hati said...

hehe..tengoklah pakcik..senang lenang tanpa exam..pa2pun gudluck xm ye

~PENCHENTA~ said...

Hee.. Bencinya. Haha. Jangan lupa exam hari akhir nanti. (Final Exam betul tu ye dak?) :)

Mekasih pak cik. Doakan saya selalu okayy. ;)

Ukhar said...

untuk menjawab 'siapa dia setelah kau nikahinya', elok rasanya jika kita bersedia dengan plan2 tertentu, biar aja jawapannya nanti sukses sekali gitu

~PENCHENTA~ said...

Ya. Dan si penulis berkata, antara caranya, pertama, jadi orang yang baik. Kedua, ikutlah pilihan orang yang baik.

Tapi, pada aku, orang yang baik takkan pernah merasakan dirinya cukup baik. Sentiasa perlu berubah menuju kebaikan. :)

Afida Anuar said...

pernah baca yang kisah macam ni, dia tak nak jumpa isteri dia sehinggalah lepas akad, takut terpaksa buat perbandingan tu la...tapi betul la, perempuan yang dinikahinya tak secantik kekasih dia sebelum ni. Yang menjadi keajaiban, selepas kahwin...dia lihat isteri dia yang tak berapa cantik ni, bertambah cantik saban hari disebabkan akhlak dan sifat dia sebagai seorang isteri yang mithali dan terpuji..subhanaAllah...

Ibnu Mutalib said...

"Yang penting bukan siapa isterimu semasa kau nikahinya, tetapi siapa dia setelah menikah denganmu."

macam pernah baca nih,tapi bukan di Solusi.
siapa punya perkataan ya?rasanya bukan hadith dok?

~PENCHENTA~ said...

Kak afida: Yes. Dia cakap, "Makin lama ku kenal dia, makin cantik rasanya. Entah apa yang Allah ubah. Wajahnya atau hati ini?" So suwit. :P

Izmer: Tak pasti. Saya jumpa yang dalam tu je. :( Ada ya hadis?

fuad ansari said...

"Yang penting bukan siapa isterimu semasa kau nikahinya, tetapi siapa dia setelah menikah denganmu." <-- suka kata2 ni... Erm.. Kena berusaha keras ni..

Tuan Izmer:
Saya pun macam pernah baca..
(Kat blog cikgu Norsha kot..tp malas pulak nak check.. hehe..)

~PENCHENTA~ said...

Go! Go! Go! Keh3.

Ishk. Semua dah pernah baca. Saya memang slowww.. T___T

Anak Pendang Sekeluarga said...

Salam ziarah,menarik artikel yang saudara tulis,saya menjemput saudara untuk memberi komentar,cadangan untuk penambahbaikan atau pandangan terhadap artikel terbaru saya.Semoga jasa saudara dibalas oleh Allah SWT.Mana tahu kemungkinan kita berbeza pandangan,jesturu itu,di harapkan dapat berkongsi bersama.

~PENCHENTA~ said...

Salam. InsyaAllah. TQ. :)

sadid sigaraga